Basistraining Omgaan met Agressie
Herken spanning, blijf professioneel en voorkom escalatie
Deze basistraining is bedoeld voor iedereen die in het werk te maken kan krijgen met spanning, verbaal grensoverschrijdend gedrag of agressie.
Je leert hoe je signalen herkent, de-escalerend reageert en stevig blijft staan — zonder olie op het vuur te gooien. De training is praktisch, interactief en laagdrempelig, met realistische oefeningen en begeleiding van een professionele trainingsacteur.
Wat houdt de training in?
Start & bewustwording
Je verkent wat spanning met je doet en hoe je beginnende boosheid herkent in stem of houding.
De agressiepiramide
Je leert het verloop van spanning herkennen — van lichte irritatie tot grensoverschrijdend gedrag.
Agressievormen
Frustratie | Witteboorden | Grove instrumentele | Strafbare agressie
Je krijgt bij elke vorm: uitleg, herkenning, voorbeelden en scènes met de acteur.
Handelingskaders
🔸Grenzen stellen
🔸Zakelijk en rustig reageren
🔸Stoppen bij strafbaar gedrag
Oefeningen met erkend trainingsacteur
Je herkent en oefent realistische situaties uit de praktijk met een erkend trainingsacteur welke altijd zal zorgen voor een veilige trainomgeving .
Eigen casus oefenen
Deelnemers kunnen een situatie uit hun eigen werkpraktijk inbrengen en deze in een veilige, gecontroleerde setting opnieuw doorlopen met ondersteuning van een trainer en een professionele acteur. De casus wordt vertaald naar een realistisch scenario waarin verschillende vormen van agressie kunnen worden verkend.

Wat kan je na deze training?
Na deze basistraining:
🔸Herken je spanningsopbouw en verschillende vormen van agressie.
🔸Reageer je professioneel, met rust en duidelijke communicatie.
🔸Weet je hoe en wanneer je grenzen stelt.
🔸Kun je handelen in lastige situaties zonder zelf de controle te verliezen.
🔸Heb je geoefend met praktijksituaties die lijken op jouw eigen werkomgeving.
Praktische informatie
Duur:
1 dag (duur 8 uur)
Groepsgrootte:
Max. 12 deelnemers per training
Locatie:
Op locatie of incompany
Prijs:
In overleg – afhankelijk van duur en groepsgrootte
Voor wie:
Medewerkers in zorg, onderwijs, gemeenten, klantcontact, beveiliging en andere functies met direct contact
Bron: AdobeStock